Pagina's

maandag 24 september 2018

Non fictie







Omdat ik nog een boekenbon in mijn tas heb, loop ik binnen bij de boekwinkel. Ik loop wel eens vaker binnen bij de boekwinkel trouwens, omdat het een fijne plek is om te zijn. Je dwaalt wat rond, pakt her en der een boek op en bladert wat, leest een stukje hier of daar en loopt met een tevreden, onthaast gevoel weer naar buiten in de veilige wetenschap dat er altijd genoeg moois te lezen zal zijn. En vandaag heb ik dus ook nog een boekenbon te besteden, wat het nog leuker maakt omdat ik nu met een gerust hart iets moois kan kopen, eventueel.
Benieuwd ben ik bijvoorbeeld naar Ze Gaan Er Met Je Neus Vandoor, een nieuw en experimenteel boek van schrijver, dichter en kunstenaar Ted van Lieshout. Ik zag er al wat van op internet, ik las jubelende recensies, het lijkt me leuk het nu in elk geval eens vast te houden en te bekijken. Ik speur dus de kinderafdeling af, tussen de stapels dagboeken van losers en mutsen, maar wat ik zoek is niet te vinden. Nou goed, vanwege het experimentele en daardoor natuurlijk meteen ook maar elitaire karakter kan ik dat dan misschien nog begrijpen, een heel klein beetje, maar jammer vind ik het wel.
Het volgende boek dat mijn belangstelling heeft, Het Litteken Van De Dood, de biografie van Jan Wolkers door Onno Blom, is echter onlangs nog bekroond met de tweejaarlijkse Nederlandse biografieprijs, dus daarvan verwacht ik in elk geval dat het breeduit ligt uitgestald, op een ereplek. In hoge stapels misschien zelfs wel. Maar waar ik ook zoek, ook dit boek is nergens te vinden. De verkoopster die ik er naar vraag, in de veronderstelling dat het misschien al is uitverkocht, heeft geen idee waar ik het over heb, hoe vreemd ik dat ook vind.
Wel zie ik tijdens mijn zoektocht door de boekwinkel op minstens drie plekken een dik grijs boek te koop aangeboden, in stapeltjes van twee of drie. Mijn Strijd, heet het, van A. Hitler. Daarvan wordt blijkbaar wel verwacht dat het best eens goed verkocht kon gaan worden. Sterker nog, het ligt al op plek zeven van de top tien non fictie. En non fictie is het, dames en heren.
Vandaag verlaat ik de boekwinkel met een heel ander gevoel dan anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten