Pagina's

woensdag 24 april 2024

De ideale man


In mijn borst huist een man die er naar snakt om alles, maar dan ook alles op orde te hebben. Niet alleen de wasmand leeg en het aanrecht afgenomen, de afwas weggeruimd, de hoognodige boodschappen in huis, maar alles. Een keurig en ordelijk bestaan waarin alles is geregeld en altijd op zijn plek ligt. Op zijn plek valt ook, en daar blijft liggen. Een man die ’s ochtends welgemoed en energiek opstaat en aan de dag begint, een dag die tot de rand is gevuld met daadkracht en doelgerichte actie. Een man die onvermoeibaar zijn takenlijst afvinkt, zijn voornemens ten uitvoer brengt en zijn projecten aanpakt en afmaakt. Die met plezier gereedschap en schilderkwast tevoorschijn haalt en de klussen in huis ter hand neemt. De nieuwe deur in de huiskamer schildert en van glas voorziet, de gang isoleert en aftimmert, de keuken opnieuw schildert en de trap naar boven, de buitenboel. De regenton aansluit op een nieuwe hemelwaterafvoer. Een kast timmert om de inbouwkoelkast, een wastafelmeubel in de nieuwe badkamer. Die de zolder, zijn werkplek, alle kasten, het hele huis uitmest en ontslakt, spik en span stofvrij tot in de kleinste hoekjes. Kraakheldere ramen, glanzende vloeren. Een man die ook zijn creatieve drang de ruimte geeft en schetst en schildert en tekent en stukjes schrijft. Liedjes en toneelstukken. Die zijn fotoarchief op orde brengt, zijn honderden verhaaltjes selecteert en bundelt. Een man die verstandig aan zijn gezondheid werkt, zijn oefeningen doet, twee keer per week gaat zwemmen, regelmatig een ochtendwandeling maakt. Die de snoeptrommel dicht laat en de drank laat staan. De ideale, de perfecte man kortom. Helaas huist er ook een man in mijn borst die daar allemaal helemaal geen zin in heeft. Een vervelende kerel die niet vooruit is te branden. Dat is jammer. Teleurstellend.

3 opmerkingen:

  1. En toch ken ik je als de man die dat allemaal in zich heeft. Afgetopt met een jaloersmakend spel gevoel, improvisatie talent waar je u tegen zegt, een man waar ik meneer van Venrooij tegen mag zeggen en die ik eens hoog nodig moet bezoeken om te zien of het beeld dat ik van deze man heb nog altijd klopt met de werkelijkheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar is die man? Die wil ik wel in mijn huis! Bij mij is het vaak best een troepje, en ook hier moet de regenton nodig aan de afvoerpijp gebonden. Maar mijn man is liever op zijn volkstuin. En dacht je dat daar ooit opbrengst vanaf komt? Nee! Alles wat hij meebrengt is genadebrood van zijn buurmensen op de tuin. Nou ja, ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen